Hieronder een overzicht van de meest gestelde vragen aan Besparenkan. Mocht je vraag er niet bij staan, stel deze dan via het contactformulier onder vermelding van nieuwe vraag, of kijk eens op de Energiewijzer van ConsuWijzer. Hier vindt je een antwoord op bijna alle denkbare vragen over energie en internet.
Besparenkan is een adviesbureau. Met behulp van onze website https://www.besparenkan.nl kun je gebruik maken van besparingen aangeboden door verschillende leveranciers. Door een vergelijking te maken kun je achterhalen welke voordelen voor jou van toepassing kunnen zijn. Onze bespaarcoaches kunnen bovendien uitleg verschaffen bij de diverse mogelijkheden. Indien je inderdaad gebruik kunt maken van actuele besparingen, willen wij je graag helpen deze te realiseren.
Besparenkan geeft kosteloos advies aan consumenten. Indien je een nieuw contract aangaat ontvangen wij van alle leveranciers waar wij mee samenwerken dezelfde vergoeding voor dezelfde producten. De contracten waarin dit is vastgelegd zijn ook aan de NMa voorgelegd.
Om voor jou de meest optimale besparing te verkrijgen speuren onze bespaarcoaches voortdurend naar de beste besparingen van diverse aanbieders. Besparenkan wil je een objectieve en juiste vergelijking aanbieden. De prijzen en mogelijke voordelen kun je altijd terug vinden op de website van de betreffende aanbieder. Hierbij is geen rekening gehouden met eventuele acties, aangezien deze vaak van korte duur zijn en zo een vertekend beeld kunnen geven bij vergelijkingen. Besparenkan heeft er geen enkel voordeel bij om een bepaalde leverancier met voorrang te behandelen. Besparenkan geeft leveranciers geen enkele zeggenschap over de activiteiten noch over de getoonde informatie op de website.
De meeste mensen stappen over naar een andere leverancier omdat zij hiermee voordeliger uit zijn. Er bestaan namelijk grote verschillen in de energietarieven van de verschillende leveranciers. Het verschil tussen de goedkoopste aanbieder en de bestaande aanbieder kan al snel oplopen tot vele honderden euro's per jaar. Het is mogelijk dat je ontevreden bent over de service van je huidige leverancier of misschien wil je overstappen omdat je gaat verhuizen. Daarnaast kan een aanbieder je bepaalde zaken aanbieden in de vorm van een welkomstpakket of het vergoeden van de opzegboete. Overstappen is de laatste jaren ongekend populair geworden. Steeds meer mensen besparen op deze manier.
Vraag een vergelijking aan en wij verzorgen de gehele overstap.
Ja, overstappen via Besparenkan is gratis.
Besparenkan heeft voor jou een selectie gemaakt van energieleveranciers naar wie je kunt overstappen. Dit kan zijn op basis van een scherp prijsvoordeel en/of vanwege de service die een energieleverancier je kan aanbieden.
Na je contractaanvraag via Besparenkan ontvang je van je nieuwe energieleverancier per e-mail een bevestiging. Vanaf de dagtekening van je bevestiging, heb je 14 kalenderdagen bedenktijd waarin je kosteloos kunt annuleren.
Nee, de nieuwe energieleverancier zal je oude energieleverancier inlichten dat je bent overgestapt.
Je kunt op 3 momenten overstappen van energieleverancier:
Dit kan per energieleverancier verschillen. Echter, er bestaat een maximum aan de opzegvergoedingen (opzegboete) die energieleveranciers in rekening mogen brengen bij een vroegtijdige beëindiging van een contract. De geldende opzegvergoedingen dient de leverancier in de overeenkomst op te nemen. Heb je een energiecontract voor 1 jaar? En zeg je het contract eerder op? Dan moet je maximaal 50 euro betalen. Heb je een energiecontract voor langer dan 1 jaar? Dan moet je kijken hoeveel tijd het nog zou duren voordat het contract afloopt als je gewoon was doorgegaan. De maximale bedragen die een energieleverancier per product (gas of elektriciteit) in rekening mag brengen zijn als volgt:
Je kunt zo vaak van energieleverancier wisselen als je maar wilt. Echter zal je wel rekening moeten houden met de contractduur en eventuele opzegtermijn en voorwaarden van het contract.
Een netbeheerder is een onafhankelijk nutsbedrijf dat een transportnetwerk voor energie beheert.
Op je energierekening staat het bedrag dat je verschuldigd bent aan uw leverancier voor het verbruik van gas en/of electriciteit. Je gasrekening bestaat uit leveringskosten, transportkosten en meterhuur, heffingen en belastingen. Alleen de leveringskosten zijn niet vastgesteld door de overheid. De leveringskosten zijn dan ook de kosten die sterk kunnen verschillen per leverancier en waarop u dus kunt besparen door de goede leverancier te kiezen. Ook je elektriciteitsrekening bestaat uit leveringskosten, transportkosten en meterhuur, heffingen en belastingen. En ook hierbij geldt dat alleen de leveringskosten niet door de overheid zijn vastgesteld waardoor je kunt besparen op de leveringskosten, die flink kunnen verschillen per leverancier.
Bij een enkele meter betaal je elektriciteit tegen een normaal tarief. Wanneer je een dubbele meter hebt, wordt je elektriciteitsgebruik gemeten met een piek- en een daltarief. Het daltarief ('s avonds en 's nachts) is lager, waardoor je 's avonds minder voor je elektriciteit betaalt dan overdag wanneer het piektarief geldt. Wanneer je 's nachts meer energie verbruikt dan overdag, kun je met een dubbele meter flink besparen op je energiekosten. Wanneer je meer vragen hebt over dal- en piektarieven van een leverancier, adviseren wij je met de desbetreffende leverancier contact op te nemen.
Als je vindt dat je schade hebt geleden veroorzaakt door je energieleverancier, raden wij je aan contact op te nemen met de klantenservice van de desbetreffende leverancier. Mocht dit geen resultaat opleveren, dan kun je een civielrechtelijke procedure starten of er melding van maken bij de Geschillencommissie Energie en Water https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/.
Nee, wanneer je overstapt gaat de energielevering gewoon door. Er hoeft ook niets te gebeuren met je aansluitingen, leidingen of energiemeter. De wisseling van energieleverancier is alleen een administratieve kwestie. Geef wel tijdig de meterstand door zodra hierom gevraagd wordt.
Je nieuwe leverancier zal je vragen je meterstand door te geven. De nieuwe leverancier zal deze stand gebruiken om de stand ten tijde van de overstap vast te stellen. Deze stand wordt tevens doorgegeven naar de oude leverancier zodat die de stand kan gebruiken voor de eindafrekening. Daarom is het belangrijk dat je altijd je meterstand doorgeeft aan je nieuwe leverancier, indien je dit niet doet dan kan je meterstand worden geschat. Het schatten van de meterstand kan leiden tot een hogere of lagere energiefactuur.
Je nieuwe leverancier zal je verzoeken je meterstand door te geven. Het is belangrijk dat je dit doet, omdat deze stand ook gebruikt zal worden voor de eindafrekening bij je oude leverancier. Als je geen stand doorgeeft dan kan je meterstand worden geschat.
Wanneer je gaat verhuizen, dien je je energieleverancier tijdig van te voren in te lichten over de precieze verhuisdatum. In veel gevallen, kunt je je leverancier gewoon mee verhuizen naar je nieuwe adres. Je dient wel met de nieuwe bewoner van je oude woning, en de oude bewoner van je nieuwe woning de meterstand op te nemen. De meterstand dient na verhuizing binnen 15 dagen aan je energieleverancier doorgegeven te worden.
De nieuwe leverancier krijgt informatie over je verbruik van de netbeheerder, nadat de overstap is bevestigd. Hiermee kan de nieuwe energieleverancier je nieuwe voorschotbedrag berekenen
Je kunt je leverancier erop attenderen dat zij aan je voorschotnota's dient te verstrekken. Je energiebedrijf dient je volgens de leveringsvoorwaarden in de gelegenheid te stellen je jaarafrekening vooraf te betalen. Als je te veel ineens moet betalen, kun je vragen naar een betalingsregeling.
Ja. Wanneer een energieleverancier failliet gaat, zal je automatisch tijdelijk voorzien worden van energie door een noodenergieleverancier. Vervolgens kun jezelf kiezen of je een nieuwe leverancier wilt of dat je een contract wilt afsluit met de desbetreffende noodleverancier.
Energieleveranciers zijn verplicht om een goede regeling te treffen om klachten af te handelen. Klachten van particuliere en zakelijke afnemers kunnen worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Energie en Water in Den Haag https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/ die bindende uitspraken doet. Wanneer je een klacht hebt, dien je een klein bedrag te betalen om tot de procedure te worden toegelaten. Je krijgt dit bedrag terug wanneer je in het gelijk wordt gesteld. Heb je een algemene klacht, dan kun je een email sturen naar onze klantenservice (info@besparenkan.nl) met als onderwerp klacht, of je kunt telefonisch contact met ons opnemen. Je kunt ons bereiken via 088 0550110 tijdens onze openingsuren maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.
Er zijn diverse redenen om over te stappen naar een andere provider. De meest voorkomende reden is de besparing die kan worden gerealiseerd. Er bestaan namelijk grote verschillen in de prijzen van de verschillende internetproviders, waarbij de besparing al snel kan oplopen tot vele honderden euro's per jaar. Daarnaast zijn ontevredenheid over de snelheid van je huidige internetverbinding, de huidige service of verhuizen redenen om over te stappen. Overstappen is de laatste jaren gemakkelijk en daarmee populairder geworden. Steeds meer mensen zien in dat zij snel en eenvoudig op de kosten van Internet, TV en Bellen kunnen besparen.
Overstappen neemt minder dan 5 minuten in beslag. Je laat je persoonsgegevens achter die nodig zijn om een bespaarcoach contact met je te laten opnemen. De rest regelen wij voor jou.
Ja, het overstappen via Besparenkan is gratis. De kosten die worden gemaakt voor het overstappen worden niet bij jou in rekening gebracht, maar bij de providers. Sommige providers hanteren wel eenmalige administratie- en verzendkosten.
Besparenkan heeft voor jou een selectie gemaakt van providers naar wie je kunt overstappen. Dit kan zijn op basis van een scherp prijsvoordeel evenals de service die de internetprovider je kan aanbieden.
Wij sturen je aanvraag om over te stappen door naar je nieuwe provider. Hiermee wordt je klant bij de door je gekozen internet, TV en bellen provider. Indien je hebt aangegeven gebruik te willen maken van de overstapservice, zal de nieuwe provider contact met je opnemen om enkele gegevens op te vragen, zoals: einddatum huidige contract en contract- en/of klantnummer van je huidige provider. Met deze gegevens kunnen zij het contract bij je oude provider opzeggen. Je kunt er ook voor kiezen om zelf een opzegbrief naar je huidige provider te sturen waarbij je aangeeft dat je gaat overstappen. Het is belangrijk dat je controleert of er sprake is van een contract voor bepaalde tijd, in dat geval dien je nieuwe contract pas in te gaan vanaf de einddatum van je oude contract. Heb je een contract voor onbepaalde tijd, dan is het contract per maand opzegbaar. De nieuwe provider is niet verantwoordelijk voor eventuele kosten van resterende contracttermijnen als je vroegtijdig overstapt naar je nieuwe Internet, TV en bellen provider.
Na je overstap via Besparenkan ontvang je van je nieuwe internetprovider per e-mail en schriftelijk een bevestiging. Vanaf de dagtekening van de bevestigingsbrief per post van uw nieuwe provider, heb je nog 7 dagen bedenktijd en kun je, indien gewenst, van de overstap afzien. De procedure hiervoor staat vermeld in de bevestigingsbrief of email.
Nee. De nieuwe provider zal je oude provider inlichten dat je bent overgestapt.
Je bent middels een contract gebonden aan uw provider. Opzeggen werkt eigenlijk hetzelfde als met alle andere contracten. Indien je contractvrij bent, of een contract hebt voor onbepaalde tijd (stilzwijgende verlenging na afloop van de contractperiode), kun je meestal per maand opzeggen en per direct overstappen naar een andere provider. Het is immers direct opzegbaar. Bij een vast contract voor een bepaalde tijd of een eventuele verlenging bij je huidige energieleverancier, geldt een einddatum. Je kunt pas boetevrij overstappen naar een nieuwe provider wanneer je huidige contract afloopt. Wel kun je je nu al aanmelden zodat de gewenste startdatum van het contract met je nieuwe provider direct aansluit aan de einddatum van je huidige contract. Belangrijk is dat je je altijd houdt aan de opzegtermijn van het contract met je huidige leverancier. Hier staat in de meeste gevallen een maand voor.
Dit kan per provider verschillen. In ieder geval ben je vrijwel altijd verplicht de kosten van het abonnement gedurende de contractperiode te betalen aan je oude provider, ook al ben je overgestapt naar je nieuwe provider en maak je geen gebruik meer van de Internet, TV en Bellen diensten van de oude provider. Wij raden je daarom aan altijd de einddatum en opzegtermijn van je huidige contract te controleren en de overstapdatum af te stemmen op de einddatum van je oude contract. Dit voorkomt dubbele kosten.
De meeste internetproviders hanteren een contract van 12 of 24 maanden met een opzegtermijn van een maand. Na afloop van je contract ben je altijd vrij om over te stappen naar een andere provider. Je kunt er ook voor kiezen om vroegtijdig over te stappen, maar blijft dan verplicht de abonnementskosten te betalen aan je oude provider totdat je contract is afgelopen. Realiseer je dan dat je dubbele kosten hebt totdat je contractuele verplichtingen aan je oude provider zijn beëindigd.
Dit is de downsloadsnelheid die je kunt behalen bij je internetverbinding. Die snelheid verschilt per provider en per abonnement. Dit is dan de nominale snelheid, welke snelheid je praktisch kunt behalen is nog van een aantal ander factoren afhankelijk, o.a.:
Op je (digitale) rekening staat het bedrag dat je verschuldigd bent aan vaste kosten voor het internetabonnement, de modem en de eventuele lijnhuur. Indien je hebt gekozen voor de combinatie met Bellen, zullen de telefoonkosten worden getoond onder 'Telefonie'. Deze kosten worden onderverdeeld in vaste abonnementskosten en variabele gesprekskosten. Tevens kun je ook de specificatie van de gesprekskosten inzien. Ook eventuele gekozen extra diensten, zoals antivirus of antispam zullen op de factuur worden vermeld.
In principe heeft elke provider een eigen afdeling die klachten afhandelt. Vaak valt deze onder de klantenservice. Indien je een klacht hebt, kun je op de site van de betreffende provider, op de klantenservicepagina, de procedure nalezen hoe je een klacht kunt indienen. Vaak kun je rechtstreeks telefonisch contact opnemen met de klantenservice van de providers, men kan je dan vertellen wat je moet doen om je klacht in behandeling te laten nemen.
Als je overstapt van de ene internetverbinding naar de andere, blijft je oude verbinding werken tot het moment van de omzetting. Het omzetten zelf neemt doorgaans ongeveer een uur in beslag. Na de omzetting kun je het nieuwe modem aansluiten volgens de handleiding. Indien je overstapt van kabelinternet naar ADSL of andersom is dat niet van toepassing, aangezien er dan een geheel nieuwe verbinding tot stand komt.
Dit kunt je het beste doorgeven via de klantenservice van je internetprovider. De doorlooptijd van een verhuizing is gemiddeld drie weken. Heb je nog een vaste telefoonlijn en verhuist deze lijn ook? Dan dien je dit bij de meeste providers eerst zelf aan KPN door te geven, voordat de provider je verhuizing kan verwerken. Vergeet dus niet om de verhuizing van je vaste telefoonlijn aan KPN door te geven. Heb je geen vaste telefoonlijn meer? Dan regelt meestal de klantenservice van de provider de verhuizing van uw verbinding naar het nieuwe adres. Sommige providers vragen een eenmalige vergoeding voor het verhuizen van je verbinding, neem hierover contact op met de klantenservice van je provider. Indien je nog gebruik maakt van een vaste telefoonlijn dan brengt KPN je kosten in rekening voor het verhuizen van je telefoonlijn. Deze kosten staan los van de kosten voor het verhuizen van je internetverbinding.
Je kunt je klacht indienen bij de Geschillencommissie Elektronische communicatiediensten. Voor meer info zie deze website https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/. Dit is een onafhankelijke geschillenbeslechter. Heb je een algemene klacht, dan kun je een email sturen naar onze klantenservice (info@besparenkan.nl) met als onderwerp "klacht", of je kunt telefonisch contact met ons opnemen. Je kunt ons bereiken via 088-0550110 tijdens onze openingsuren, maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.
Bekijk de bron: Easyswitch
Op de hoogte blijven van de laatste bespaartips en de nieuwste ontwikkelingen in de markt? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.