Irritatie voorkomen per telefoon: wat is het bel-me-niet register?

Irritatie voorkomen per telefoon wat is het bel-me-niet register

Druk, druk, druk. Je dagen en avonden zijn al vol gepland met werk, tijd voor de familie, etentjes – of borrels – met vrienden. Laten we eerlijk zijn; dat is al vaak meer dan genoeg tijd die in beslag wordt genomen.

Wat je daar niet bij kunt gebruiken zijn stoormomenten – al helemaal niet wanneer ze compleet nutteloos zijn. Het ultieme voorbeeld hiervan, dat je niet alleen overdag maar ook in de avond stoort? Telemarketing telefoontjes. Tijd om hier iets aan te doen en gebruik te maken van het bel-me-niet register.


Inhoud van dit artikel


Waarom is er noodzaak voor een bel-me-niet register?

In een ideale wereld zou niemand gestoord worden door telemarketing gesprekken op de meest ongewenste momenten. Toch komen ze erg vaak voor. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je jezelf ergens online hebt ingeschreven en je telefoongegevens hebt achtergelaten. Ook wordt je vaak gebeld wanneer je in het KvK register staat geregistreerd.

Zo is je telefoonnummer namelijk erg handig op te zoeken. Iemand kan bijvoorbeeld een zoekopdracht uitvoeren naar telefoonnummers in een bepaalde regio, of naar bedrijven in een specifieke branche. Jij ziet daar waarschijnlijk niet de waarde in en ergert je alleen maar.

Voor sommige bedrijven of organisaties kan het echter een goede manier zijn om gericht mensen te benaderen met een bepaald product of dienst.

Terug naar boven


Wat doet het bel-me-niet register?

Bekijk het bel-me-niet register als een soort ja/nee sticker die je op je brievenbus plakt. Maar in plaats van een letterlijke sticker, wordt er in dit geval een afwerende sticker op jouw telefoonnummer geplakt. Er wordt duidelijk aangegeven dat je geen behoefte hebt om ongevraagd gebeld te worden voor telemarketing.

Zo wordt je niet meer telefonisch benaderd voor informatieve of verkoopredenen. Althans, dat is de bedoeling – en gebeurt ook doorgaans in de praktijk. Denk er wel aan dat er soms een telefoontje door kan glippen, vooral wanneer je net jezelf hebt geregistreerd. Er zijn dan enkele dagen nodig om jouw registratie te verwerken en door te geven aan alle telemarketeers.

Terug naar boven


En wat als ik alsnog wordt gebeld?

Net zoals met jouw brievenbus zal je merken dat er toch af en toe een berichtje tussendoor glipt. Ga dan eerst goed bij jezelf na of dit misschien niet komt omdat je ergens expliciet informatie hebt aangevraagd over iets. Als dit niet zo is, dan kan dat bijvoorbeeld omdat er voor bedrijven buiten de Europese Unie niet gewerkt wordt met het bel-me-niet register.

Zorg er dan voor dat je altijd duidelijk – maar beleefd – aangeeft dat je geen interesse hebt. Dat is een stuk efficiënter dan zomaar de hoorn op de haak te gooien. Ook kan je meteen doorgeven dat je niet meer gebeld wilt worden; dit kan de telemarketeer vaak aangeven in het systeem. En hopelijk rinkelt je telefoon dan een stuk minder!

Terug naar boven


Online vergelijking

Wil je ook switchen naar een nieuwe energieleverancier? Maak dan een vergelijking met onze online vergelijker en kijk bij welke energieleverancier jij de hoogste besparing kunt realiseren.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.