Ziggo maakt hotspots van alle Groningse modems

Ziggo breidt een test met wifi-hotspots via persoonlijke modems uit. Halverwege november zullen 18.000 Ziggo-klanten in Groningen hun modem kunnen inzetten als hotspot. Daarmee wordt Groningen de stad met de hoogste wifidichtheid van Nederland, voorspelt Ziggo.


Inhoud van dit artikel


Kostenloos voor klanten

Ziggo kondigde in juli al aan modems van klanten te willen inzetten als hotspots. Alle andere klanten van het bedrijf kunnen deze dan kostenloos gebruiken.
Vanaf 1 november worden 10.000 modems omgezet in hotspots. Op 14 november wordt dat uitgebreid tot 18.000. Modems worden automatisch omgezet tot hotspots. Als klanten dat niet willen, kan de functie worden uitgezet. Ziggo zegt te hopen op 2000 actieve deelnemers aan de test.

(Terug naar boven)


Veiligheid

In een aantal Groningse wijken is al een kleinschalige test uitgevoerd. Die is volgens Ziggo goed verlopen. Er was altijd binnen een afstand van 30 meter wifi-bereik.
Ook lopend en fietsend deed de verbinding het nog goed, maar met hogere snelheden niet meer.
Om veiligheidsredenen blijft het verkeer van de modemeigenaar en de openbare gebruiker altijd gescheiden. Gebruik door voorbijgangers zal de internetsnelheid van de privégebruiker ook niet beïnvloeden.

(Terug naar boven)


Online postcodecheck

Op zoek naar een nieuwe internetaanbieder? Doe dan eens een onafhankelijke postcodecheck en kijk welke aanbieder voor u het beste aanbod heeft.

Tele2 gaat concurrentie aan via glasvezel

Telecomaanbieder Tele2 gaat vanaf deze week voor het eerst glasvezel abonnementen aanbieden aan consumenten. In november worden de eerste klanten aangesloten.


Inhoud van dit artikel


Tele2 glasvezel concurrentie

Het bedrijf wil zijn toetreding tot deze markt langzaam opbouwen en begint daarom met het aanbieden van abonnementen in Leeuwarden, Enschede, Hooffddorp en Almere.
“In deze grotere steden denken we op dit moment het meeste potentie te hebben. Klanten die in andere gebieden zitten, kunnen zich aanmelden, maar moeten even wachten”, zei Herwin van der Kamp, directeur consumentenmarkt van Tele2.
Het bedrijf betreedt de markt voor internet, televisie en telefonie via het supersnelle glasvezelnetwerk relatief laat. Marktleider KPN begon zo’n 3 jaar geleden met het groter inzetten op glasvezel. Inmiddels zijn zo’n 1 miljoen huishoudens in Nederland aangesloten op een glasvezelnetwerk.

(Terug naar boven)


Rustig kijken

“We wilden eerst rustig kijken waar de markt heen gaat en eerst veranderingen doorvoeren in ons mobiele aanbod. De introductie van ons mobiele abonnement SmartMix begin dit jaar, werd positief ontvangen. Keuzevrijheid staat hier centraal. Deze lijn willen we doortrekken naar glasvezel”, zegt Van der Kamp.
Tele2 wil klanten standaard een basispakket televisie bieden, internet met een up- en downloadsnelheid van 40 megabit per seconde en zowel mobiele als vaste telefonie voor 42,50 euro per maand.
Als klanten bijvoorbeeld extra zenders willen of extra internetsnelheid, betalen ze daar extra voor. “Bij onze concurrenten heb je alleen de keuze alles of niets. Wij willen dat klanten kunnen kiezen.”

(Terug naar boven)


Juiste moment

Volgens het bedrijf is nu het juiste moment aangebroken voor Tele2 om in glasvezel te stappen, omdat het bekendheid krijgt bij een breder publiek dan alleen de techneuten.
“Vroeger was het idee dat glasvezel heel duur en ingewikkeld was. Omdat we steeds meer doen via internet, is er een breder publiek voor glasvezel, maar je moet mensen nog wel aan de hand nemen”, zei Van der Kamp.
Daarom wil het bedrijf een gebruiksklare oplossing bieden. “Als onze monteur de deur uit loopt, weet je meteen hoe ons televisieproduct werkt, is het idee.”

(Terug naar boven)