Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u een overzicht van de meest gestelde vragen aan Besparenkan. Mocht uw vraag er niet bij staan, stel deze dan via het contactformulier onder vermelding van nieuwe vraag, of kijk eens op de Energiewijzer van ConsuWijzer.

Hier vindt u een antwoord op bijna alle denkbare vragen over energie en internet.

Inhoudsopgave

Algemeen

  1. Wie is Besparenkan?

    Besparenkan is een adviesbureau. Met behulp van onze website http://www.besparenkan.nl kunt u gebruik maken van besparingen aangeboden door verschillende leveranciers.
    Door online een vergelijking te maken op deze website, of via een gesprek met een van onze bespaarcoaches, kunt u achterhalen welke voordelen voor u van toepassing kunnen zijn. Onze bespaarcoaches kunnen bovendien uitleg verschaffen bij de diverse mogelijkheden. Indien u inderdaad gebruik kunt maken van actuele besparingen, willen wij u graag helpen deze te realiseren.

    Terug naar boven

  2. Hoe verdient Besparenkan zijn geld?

    Besparenkan geeft kostenloos advies aan consumenten. Indien u een nieuw contract aangaat ontvangen wij van alle leveranciers waar wij mee samenwerken dezelfde vergoeding voor dezelfde producten.
    De contracten waarin dit is vastgelegd zijn ook aan de NMa voorgelegd.

    Terug naar boven

  3. Is Besparenkan 100% objectief?

    Om voor u de meest optimale besparing te verkrijgen speuren onze bespaarcoaches voortdurend naar de beste besparingen van diverse aanbieders. Besparenkan wil u een objectieve en juiste vergelijking aanbieden. De prijzen en mogelijke voordelen kunt u altijd terug vinden op de website van de betreffende aanbieder. Hierbij is geen rekening gehouden met eventuele acties, aangezien deze vaak van korte duur zijn en zo een vertekend beeld kunnen geven bij vergelijkingen.
    Besparenkan heeft er geen enkel voordeel bij om een bepaalde leverancier met voorrang te behandelen.

    Besparenkan geeft leveranciers geen enkele zeggenschap over de activiteiten noch over de getoonde informatie op de website.

    Besparenkan toont in haar vergelijkingen ook leveranciers met wie zij geen samenwerking heeft.

    Besparenkan verkoopt geen extra reclame / advertenties op haar website.

    Terug naar boven

Energie

  1. Waarom overstappen?

    De meeste mensen stappen over naar een andere leverancier omdat zij hiermee voordeliger uit zijn. Er bestaan namelijk grote verschillen in de energietarieven van de verschillende leveranciers. Het verschil tussen de goedkoopste aanbieder en de bestaande aanbieder kan al snel oplopen tot vele honderden Euros per jaar. Het is mogelijk dat u ontevreden bent over de service van uw huidige leverancier of misschien wilt u overstappen omdat u gaat verhuizen. Daarnaast kan een aanbieder u bepaalde zaken aanbieden in de vorm van een welkomstpakket of het afkopen van een boeteclausule. Overstappen is de laatste jaren ongekend populair geworden. Steeds meer mensen besparen op deze manier.

    Terug naar boven

  2. Hoe moet ik overstappen?

    Overstappen neemt minder dan 5 minuten in beslag.
    U geeft bij Stap 1 uw huidige energieleverancier aan.
    U laat vervolgens in Stap 2 uw persoonlijke gegevens achter die nodig zijn om een bespaarcoach contact met u te laten opnemen.
    Na het invullen van uw persoonlijke gegevens ziet u direct een overzicht van de scherpste tarieven op basis van de vooraf door Besparenkan geselecteerde aanbieders.

    Terug naar boven

  3. Is overstappen gratis?

    Ja, het overstappen via Besparenkan is gratis. De kosten die worden gemaakt voor het overstappen worden niet bij u in rekening gebracht, maar bij de leveranciers.

    Terug naar boven

  4. Naar welke leveranciers kan ik overstappen?

    Besparenkan heeft voor u een selectie gemaakt van energieleveranciers naar wie u kunt overstappen. Dit kan zijn op basis van een scherp prijsvoordeel en/of vanwege de service die een energieleverancier u kan aanbieden.

    Terug naar boven

  5. Hoe wordt mijn overstap afgehandeld?

    • Wij sturen uw aanvraag om over te stappen door naar uw nieuwe leverancier.
    • Hiermee wordt u klant bij de door u gekozen leverancier.
    • De nieuwe aanvraag maakt het mogelijk een switchverzoek in te dienen bij de regionale netbeheerder.
    • Uw nieuwe leverancier regelt vervolgens de overstap met de regionale netbeheerder en uw oude leverancier.

    Terug naar boven

  6. Wat als ik via Besparenkan overstap, maar me later bedenk?

    Na uw overstap via Besparenkan ontvangt u van uw nieuwe energieleverancier per e-mail en schriftelijk een bevestiging. Vanaf de dagtekening van de bevestigingsbrief per post, heeft u nog 7 dagen bedenktijd en kunt u, indien gewenst, van de overstap afzien door aanspraak te maken op de retentieperiode.

    Terug naar boven

  7. Indien ik overstap, moet ik dan mijn oude energieleverancier hierover informeren?

    Nee, de nieuwe energieleverancier zal uw oude energieleverancier inlichten dat u bent overgestapt.

    Terug naar boven

  8. Wanneer kan ik overstappen naar een andere leverancier?

    Wanneer u een energiecontract voor onbepaalde tijd hebt bij uw huidige leverancier, dan kunt u per direct overstappen naar een andere energieleverancier. Bij een vast contract kunt u overstappen naar een nieuwe leverancier wanneer uw huidige contract afloopt. Het is wel van belang dat u zich houdt aan de opzegtermijn van het contract met uw huidige energieleverancier. Hier staat in de meeste gevallen een maand voor.

    Terug naar boven

  9. Moet ik een boete betalen als ik mijn contract vroegtijdig beëindig?

    Dit kan per energieleverancier verschillen. Echter, er bestaat een maximum aan de opzegvergoedingen (boetebedragen) die energieleveranciers in rekening mogen brengen bij een vroegtijdige beëindiging van een contract. De geldende opzegvergoedingen dient de leverancier in de overeenkomst op te nemen. De maximale bedragen die een energieleverancier per product (gas of elektriciteit) in rekening mag brengen zijn als volgt:

    • € 25,- per product wanneer het contract stilzwijgend is verlengd;
    • € 50, per product voor een contract met een resterende looptijd van minder dan 1,5 jaar;
    • € 75,- per product voor een contract met een resterende looptijd tussen de 1,5 en 2 jaar;
    • € 100,- per product voor een contract met een resterende looptijd tussen de 2 en 2,5 jaar;
    • € 125,- per product met een resterende looptijd van meer dan 2,5 jaar.

    Terug naar boven

  10. Hoe vaak kan ik van energieleverancier wisselen?

    In principe kunt u zo vaak van energieleverancier wisselen als u maar wilt. Dit kan direct na afloop van het contract dat u op dat moment hebt met de desbetreffende leverancier. U kunt er ook voor kiezen om vroegtijdig over te stappen en een vastgestelde vergoeding (boete) te betalen voor het vroegtijdig verbreken van het contract.

    Terug naar boven

  11. Wat is een netbeheerder?

    Een netbeheerder is een onafhankelijk nutsbedrijf dat een transportnetwerk voor energie beheert.

    Terug naar boven

  12. Waaruit bestaat mijn energierekening?

    Op uw energierekening staat het bedrag dat u verschuldigd bent aan uw leverancier voor het verbruik van gas en/of electriciteit. Uw gasrekening bestaat uit leveringskosten, transportkosten en meterhuur, heffingen en belastingen. Alleen de leveringskosten zijn niet vastgesteld door de overheid. De leveringskosten zijn dan ook de kosten die sterk kunnen verschillen per leverancier en waarop u dus kunt besparen door de goede leverancier te kiezen. Ook uw elektriciteitsrekening bestaat uit leveringskosten, transportkosten en meterhuur, heffingen en belastingen. En ook hierbij geldt dat alleen de leveringskosten niet door de overheid zijn vastgesteld waardoor u kunt besparen op de leveringskosten, die flink kunnen verschillen per leverancier

    Terug naar boven

  13. Wat is het verschil tussen een enkele en een dubbele meter?

    Bij een enkele meter betaalt u elektriciteit tegen een normaal tarief. Wanneer u een dubbele meter hebt, wordt uw elektriciteitsgebruik gemeten met een piek- en een daltarief. Het daltarief (’s avonds en ’s nachts) is lager, waardoor u ’s avonds minder voor uw elektriciteit betaalt dan overdag wanneer het piektarief geldt. Wanneer u ’s nachts meer energie verbruikt dan overdag, kunt u met een dubbele meter flink besparen op uw energiekosten. Wanneer u meer vragen heeft over dal- en piektarieven van een leverancier, adviseren wij u met de desbetreffende leverancier contact op te nemen.

    Terug naar boven

  14. Schade door mijn energieleverancier?

    Als u vindt dat u schade hebt geleden veroorzaakt door uw energieleverancier, raden wij u aan contact op te nemen met de klantenservice van de desbetreffende leverancier. Mocht dit geen resultaat opleveren, dan kunt u een civielrechtelijke procedure starten of er melding van maken bij de Geschillencommissie Energie en Water https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/.

    Terug naar boven

  15. Wordt mijn energielevering tussentijds afgesloten als ik overstap?

    Nee, wanneer u overstapt gaat de energielevering gewoon door. Er hoeft ook niets te gebeuren met uw aansluitingen, leidingen of energiemeter. De wisseling van energieleverancier is alleen een administratieve kwestie.

    Terug naar boven

  16. Moet ik de meterstand opnemen als ik naar een nieuwe leverancier overstap?

    Uw nieuwe leverancier zal u vragen uw meterstand door te geven. De nieuwe leverancier zal deze stand gebruiken om de stand ten tijde van de overstap vast te stellen. Deze stand wordt tevens doorgegeven naar de oude leverancier zodat die de stand kan gebruiken voor de eindafrekening. Daarom is het belangrijk dat u altijd uw meterstand doorgeeft aan uw nieuwe leverancier, indien u dit niet doet wordt de meterstand namelijk berekend.

    Terug naar boven

  17. Indien ik overstap, neemt mijn nieuwe leverancier dan mijn meterstand op?

    Uw nieuwe leverancier zal u verzoeken uw meterstand door te geven. Het is belangrijk dat u dit doet, omdat deze stand ook gebruikt zal worden voor de eindafrekening bij uw oude leverancier. Als u geen stand doorgeeft wordt deze berekend.

    Terug naar boven

  18. Moet ik mijn energieleverancier inlichten bij verhuizen?

    Wanneer u gaat verhuizen, dient u uw energieleverancier van te voren in te lichten over de precieze verhuisdatum. In veel gevallen, kunt u uw leverancier gewoon mee verhuizen naar uw nieuwe adres. U dient wel met de nieuwe bewoner van uw oude woning, en de oude bewoner van uw nieuwe woning de meterstand op te nemen. De meterstand dient na de verhuizing te worden doorgegeven aan uw energieleverancier.

    Terug naar boven

  19. Wanneer ik ben overgestapt, krijg ik dan altijd een voorschotnota van mijn nieuwe leverancier?

    De nieuwe leverancier krijgt informatie over uw verbruik van de netbeheerder, nadat de overstap is bevestigd. Hiermee kan de nieuwe energieleverancier uw nieuwe voorschotbedrag berekenen

    Terug naar boven

  20. Ik heb geen voorschotnota ontvangen van mijn leverancier. Wat nu?

    U kunt uw leverancier erop attenderen dat zij aan u voorschotnota’s dient te verstrekken. Uw energiebedrijf dient u volgens de leveringsvoorwaarden in de gelegenheid te stellen uw jaarafrekening vooraf te betalen. Als u te veel ineens moet betalen, kunt u vragen naar een betalingsregeling.

    Terug naar boven

  21. Wat als mijn huidige energieleverancier failliet gaat, krijg ik dan nog wel energie?

    Ja. Wanneer een energieleverancier failliet gaat, zult u automatisch tijdelijk voorzien worden van energie door een noodenergieleverancier. Vervolgens kunt u zelf kiezen of u een nieuwe leverancier wilt of dat u een contract wilt afsluit met de desbetreffende noodleverancier.

    Terug naar boven

  22. Ik heb een geschil met mijn energieleverancier. Is er een instantie waar ik naartoe kan voor hulp?

    Energieleveranciers zijn verplicht om een goede regeling te treffen om klachten af te handelen. Klachten van particuliere en zakelijke afnemers kunnen worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Energie en Water in Den Haag https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/ die bindende uitspraken doet. Wanneer u een klacht hebt, dient u een klein bedrag te betalen om tot de procedure te worden toegelaten. U krijgt dit bedrag terug wanneer u in het gelijk wordt gesteld.
    Heeft u een algemene klacht, dan kunt u een email sturen naar onze klantenservice (info@besparenkan.nl) met als onderwerp klacht, of u kunt telefonisch contact met ons opnemen. U kunt ons bereiken via 088 – 0550110 tijdens onze openingsuren maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.

    Terug naar boven

Internet

  1. Waarom overstappen?

    Er zijn diverse redenen om over te stappen naar een andere provider. De meest voorkomende reden is de besparing die kan worden gerealiseerd. Er bestaan namelijk grote verschillen in de prijzen van de verschillende internetproviders, waarbij de besparing al snel kan oplopen tot vele honderden euro’s per jaar. Daarnaast zijn ontevredenheid over de snelheid van uw huidige internetverbinding, de huidige service of verhuizen redenen om over te stappen. Overstappen is de laatste jaren gemakkelijk en daarmee populairder geworden. Steeds meer mensen zien in dat zij snel en eenvoudig op de kosten van Internet (+ Bellen) kunnen besparen.

    Terug naar boven

  2. Hoe moet ik overstappen?

    Overstappen neemt minder dan 5 minuten in beslag.
    U geeft bij STAP 1 uw huidige provider van Internet (+ Bellen) aan.
    U laat vervolgens in Stap 2 uw persoonlijke gegevens achter die nodig zijn om een bespaarcoach contact met u te laten opnemen.
    Na het invullen van uw persoonlijke gegevens ziet u direct een overzicht van de scherpste tarieven op basis van de vooraf door Besparenkan geselecteerde aanbieders.

    Terug naar boven

  3. Is het overstappen gratis?

    Ja, het overstappen via Besparenkan is gratis. De kosten die worden gemaakt voor het overstappen worden niet bij u in rekening gebracht, maar bij de providers. Sommige providers hanteren wel eenmalige administratie- en verzendkosten.

    Terug naar boven

  4. Naar welke providers van Internet (+ Bellen) kan ik overstappen?

    Besparenkan heeft voor u een selectie gemaakt van providers naar wie u kunt overstappen. Dit kan zijn op basis van een scherp prijsvoordeel evenals de service die de internetprovider u kan aanbieden.

    Terug naar boven

  5. Hoe wordt mijn overstap naar een andere internetprovider afgehandeld?

    Wij sturen uw aanvraag om over te stappen door naar uw nieuwe provider.
    Hiermee wordt u klant bij de door u gekozen internetprovider.
    Indien u hebt aangegeven gebruik te willen maken van de overstapservice, zal de nieuwe provider contact met u opnemen om enkele gegevens op te vragen, zoals: einddatum huidige contract en contract- en/of klantnummer van uw huidige provider. Met deze gegevens kunnen zij het contract bij uw oude provider opzeggen.
    U kunt er ook voor kiezen om zelf een opzegbrief naar uw huidige provider te sturen waarbij u aangeeft dat u gaat overstappen.
    Het is belangrijk dat u controleert of er sprake is van een contract voor bepaalde tijd, in dat geval dient uw nieuwe contract pas in te gaan vanaf de einddatum van uw oude contract. Heeft u een contract voor onbepaalde tijd, dan is het contract per maand opzegbaar. De nieuwe provider is niet verantwoordelijk voor eventuele kosten van resterende contracttermijnen als u vroegtijdig overstapt naar uw nieuwe Internet (+ Bellen) provider.

    Terug naar boven

  6. Wat als ik via Besparenkan overstap, maar me later bedenk?

    Na uw overstap via Besparenkan ontvangt u van uw nieuwe internetprovider per e-mail en schriftelijk een bevestiging. Vanaf de dagtekening van de bevestigingsbrief per post van uw nieuwe provider, heeft u nog 7 dagen bedenktijd en kunt u, indien gewenst, van de overstap afzien. De procedure hiervoor staat vermeld in de bevestigingsbrief of email.

    Terug naar boven

  7. Wanneer ik wil overstappen, moet ik dan mijn oude provider hierover informeren?

    Nee. De nieuwe provider zal uw oude provider inlichten dat u bent overgestapt.

    Terug naar boven

  8. Wanneer kan ik overstappen naar een andere provider?

    U bent middels een contract gebonden aan uw provider. Opzeggen werkt eigenlijk hetzelfde als met alle andere contracten. Indien u contractvrij bent, of een contract heeft voor onbepaalde tijd (stilzwijgende verlenging na afloop van de contractsperiode), kunt u meestal per maand opzeggen en per direct overstappen naar een andere provider. Het is immers direct opzegbaar. Bij een vast contract voor een bepaalde tijd of een eventuele verlenging bij uw huidige energieleverancier, geldt een einddatum. U kunt pas boetevrij overstappen naar een nieuwe provider wanneer uw huidige contract afloopt. Wel kunt u zich nu al aanmelden zodat de gewenste startdatum van het contract met uw nieuwe provider direct aansluit aan de einddatum van uw huidige contract. Belangrijk is dat u zich altijd houdt aan de opzegtermijn van het contract met uw huidige leverancier. Hier staat in de meeste gevallen een maand voor.

    Terug naar boven

  9. Moet ik een boete betalen als ik mijn contract vroegtijdig beëindig?

    Dit kan per provider verschillen. In ieder geval bent u vrijwel altijd verplicht de kosten van het abonnement gedurende de contractperiode te betalen aan uw oude provider, ook al bent u overgestapt naar uw nieuwe provider en maakt u geen gebruik meer van de Internet (+ Bellen) diensten van de oude provider. Wij raden u daarom aan altijd de einddatum en opzegtermijn van uw huidige contract te controleren en de overstapdatum af te stemmen op de einddatum van uw oude contract. Dit voorkomt dubbele kosten.

    Terug naar boven

  10. Hoe vaak kan ik van internetprovider wisselen?

    De meeste internetproviders hanteren een contract van 12 of 24 maanden met een opzegtermijn van een maand. Na afloop van uw contract bent u altijd vrij om over te stappen naar een andere provider. U kunt er ook voor kiezen om vroegtijdig over te stappen, maar blijft dan verplicht de abonnementskosten te betalen aan uw oude provider totdat uw contract is afgelopen. Realiseert u zich dan dat u dubbele kosten heeft totdat uw contractuele verplichtingen aan uw oude provider zijn beeindigd.

    Terug naar boven

  11. Wat betekent de uitdrukking tot 20 Mbs?

    Dit is de downsloadsnelheid die u kunt behalen bij uw internetverbinding. Die snelheid verschilt per provider en per abonnement. Dit is dan de nominale snelheid, welke snelheid u praktisch kunt behalen is nog van een aantal ander factoren afhankelijk, o.a.:

    • De afstand tussen uw huis en de telefooncentrale hoe langer de koperen telefoonlijn tot aan de centrale, hoe meer storing kan optreden, waardoor (gedeeltes van) dezelfde data meer dan eens verstuurd moeten worden.
    • De kwaliteit van de telefoonlijn hoe slechter de kwaliteit van de telefoonlijn, hoe meer storing er kan optreden.
    • Het aantal abonees waarmee u de verbinding moet delen dit geldt in tegenstelling tot wat vaak word beweerd ook voor ADSL-aansluitingen. Zowel bij ADSL als ook bij kabel geldt dat als u met velen moet delen en iedereen is tegelijk bezig van alles te downloaden, hoe langzamer uw eigen verbinding wordt. Dit verschijnsel is hetzelfde als bij filevorming op de weg, de capaciteit van de wegen is in principe ruim voldoende, behalve tijdens de spits.
    • Lengte en kwaliteit van de gebruikte bekabeling in uw huis
    • Instellingen van uw computer of netwerk
    • Het gebruikte modem en de eventueel gebruikte router.

    Terug naar boven

  12. Waaruit bestaat mijn Internet (+Bellen) rekening?

    Op uw (digitale) rekening staat het bedrag dat u verschuldigd bent aan vaste kosten voor het internetabonnement, de modem en de eventuele lijnhuur. Indien u heeft gekozen voor de combinatie met Bellen, zullen de telefoonkosten worden getoond onder ‘Telefonie’. Deze kosten worden onderverdeeld in vaste abonnementskosten en variabele gesprekskosten. Tevens kunt u ook de specificatie van de gesprekskosten inzien. Ook eventuele gekozen extra diensten, zoals antivirus of antispam zullen op de factuur worden vermeld.

    Terug naar boven

  13. Wat kan ik doen als ik een klacht heb over mijn provider?

    In principe heeft elke provider een eigen afdeling die klachten afhandelt. Vaak valt deze onder de klantenservice. Indien u een klacht heeft, kunt u op de site van de betreffende provider, op de klantenservicepagina, de procedure nalezen hoe u een klacht kunt indienen. Vaak kunt u rechtstreeks telefonisch contact opnemen met de klantenservice van de providers, men kan u dan vertellen wat u moet doen om uw klacht in behandeling te laten nemen.

    Terug naar boven

  14. Wordt mijn internetverbinding tussentijds afgesloten als ik overstap?

    Als u overstapt van de ene ADSL-verbinding naar de andere, blijft uw oude verbinding werken tot het moment van de omzetting. Het omzetten zelf neemt doorgaans ongeveer een uur in beslag. Na de omzetting kunt u het nieuwe modem aansluiten volgens de handleiding. Indien u overstapt van kabelinternet naar ADSL of andersom is dat niet van toepassing, aangezien er dan een geheel nieuwe verbinding tot stand komt.

    Terug naar boven

  15. Moet ik mijn internetprovider inlichten bij verhuizen?

    Dit kunt u het beste doorgeven via de klantenservice van uw internetprovider. De doorlooptijd van een verhuizing is gemiddeld drie weken.
    Heeft u nog een vaste telefoonlijn en verhuist u deze lijn ook? Dan dient u dit bij de meeste providers eerst zelf aan KPN door te geven, voordat de provider uw verhuizing kan verwerken. Vergeet dus niet om de verhuizing van uw vaste telefoonlijn aan KPN door te geven.
    Heeft u geen vaste telefoonlijn meer? Dan regelt meestal de klantenservice van de provider de verhuizing van uw verbinding naar het nieuwe adres.
    Sommige providers vragen een eenmalige vergoeding voor het verhuizen van uw verbinding, neem hierover contact op met de klantenservice van uw provider. Indien u nog gebruik maakt van een vaste telefoonlijn dan brengt KPN u kosten in rekening voor het verhuizen van uw telefoonlijn. Deze kosten staan los van de kosten voor het verhuizen van uw internetverbinding.

    Terug naar boven

  16. Ik heb een geschil met mijn internetprovider. Is er een instantie waar ik naartoe kan voor hulp?

    U kunt uw klacht indienen bij de Geschillencommissie Elektronische communicatiediensten. Voor meer info zie deze website https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/. Dit is een onafhankelijke geschillenbeslechter.
    Heeft u een algemene klacht, dan kunt een email sturen naar onze klantenservice (info@besparenkan.nl) met als onderwerp “klacht”, of u kunt telefonisch contact met ons opnemen. U kunt ons bereiken via 088 – 0550110 tijdens onze openingsuren, maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.

    Terug naar boven

Bekijk de bron: Easyswitch